دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دومین دانشگاه سبز کشور معرفی شد
در چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز، دانشگاه تربیت مدرس با کسب جایگاه دوم، در میان برترین دانشگاههای سبز کشور قرار گرفت.
متن کامل خبر...
در چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز، دانشگاه تربیت مدرس با کسب جایگاه دوم، در میان برترین دانشگاههای سبز کشور قرار گرفت.
متن کامل خبر...وزیر علوم با هشدار نسبت به پرمصرفبودن ایران در حوزه انرژی، اعلام کرد: برنامههای جدی برای مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی در مراکز آموزش عالی کلید خورده است.
متن کامل خبر...دکتر شینا انصاری در چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز گفت: دانشگاه سبز صرفاً مجموعهای از پروژههای فنی نیست، بلکه تغییر نگاه به منابع، فناوری و مسئولیت اجتماعی دانشگاه است.
متن کامل خبر...دکتر یوسف حجت در همایش ملی دانشگاه سبز بر پیشگامی دانشگاهها در حوزه مدیریت سبز و فرهنگسازی زیستمحیطی و ضرورت بازنگری در الگوی مصرف برای تحقق توسعه پایدار تأکید کرد.
متن کامل خبر...«چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان دانشگاههای کشور به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.
متن کامل خبر...چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز ۲۸ بهمن ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
متن کامل خبر...دبیرخانه چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز از تمدید مهلت ثبتنام دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در این رویداد تا تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۴ خبر داد.
متن کامل خبر...چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
متن کامل خبر...مراسم افتتاح و بهره برداری از نیروگاه خورشیدی دانشگاه تربیت مدرس چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان کشور برگزار شد.
متن کامل خبر...نشست خبری چهارمین همایش ملی «دانشگاه سبز» و رونمایی از پوستر همایش، ۱۱ آذر ماه در سالن شورای دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
متن کامل خبر...دبیرخانه چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز از تمدید مهلت ثبتنام دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در این رویداد تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۴ خبر داد.
متن کامل خبر...دبیرخانه چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز با هدف تقویت همافزایی علمی، گسترش مشارکت نهادهای تأثیرگذار و ارتقای کیفیت اجرایی این رویداد، فراخوان جذب حامیان مالی و معنوی را منتشر کرد.
متن کامل خبر...با توجه به اهمیت روزافزون مسائل زیستمحیطی و ضرورت حرکت به سوی توسعه پایدار، نقش دانشگاهها به عنوان نهادهای علمی و فرهنگی در تبیین، ترویج و نهادینهسازی اصول پایداری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا و با هدف تبادل تجارب، همافزایی علمی و بررسی رویکردهای نوین در زمینه مدیریت سبز، «چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز» با ابتکار و راهبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز 28 بهمن ماه 1404 به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار میگردد. این همایش، بستری مناسب برای تعامل و همکاری میان دانشگاهها، مراکز پژوهشی و دستگاههای اجرایی کشور فراهم میسازد تا ضمن ارائه دستاوردها و الگوهای موفق، راهکارهای علمی و اجرایی تحقق پایداری در نظام آموزش عالی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد. امید است برگزاری این همایش، زمینهساز توسعه و تعمیق رویکردهای زیستمحیطی در سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت دانشگاهی بوده و گامی مؤثر در مسیر تحقق اهداف کلان توسعه پایدار در کشور باشد.
در شرایط کنونی، مسئله محیط زیست در کشورمان ایران به یکی از مهمترین و اساسیترین
دغدغههای ملی بدل شده است. چالشهایی همچون کمبود منابع آب، فرسایش خاک، آلودگی هوا،
کاهش تنوع زیستی و پیامدهای تغییرات اقلیم، زنگ خطری جدی برای امروز و فردای این سرزمین
به شمار میرود. این مسائل تنها موضوعاتی زیستمحیطی نبوده، بلکه مستقیماً با سلامت،
اقتصاد، امنیت غذایی و کیفیت زندگی جامعه در ارتباط میباشند.
در چنین شرایطی، دانشگاهها به عنوان نهادهای علمی، فرهنگی و اثرگذار، میتوانند دارای
نقشی راهبردی و تعیینکننده در سطح جامعه باشند. دانشگاه باید پیشگام آگاهیبخشی، تولید
دانش کاربردی و ارائه راهکارهای عملی برای مواجهه با این چالشها باشد. افزون بر آن،
محیط دانشگاه میتواند الگویی عملی از مدیریت پایدار منابع و مسئولیتپذیری اجتماعی
ارائه دهد.
«چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز» فرصتی مغتنم است تا با همدلی و مشارکت همه اعضای خانواده
دانشگاه، مسیر حرکت به سوی دانشگاهی پایدار را تقویت کنیم. دانشگاه سبز مفهومی فراتر
از کاهش مصرف انرژی یا مدیریت پسماند است؛ این مفهوم ناظر بر تغییر نگرش، اصلاح الگوهای
مصرف، حمایت از پژوهشهای محیط زیستی و ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت در تمامی ارکان
دانشگاه و حتی جامعه است.
ما معتقدیم که تحولات بزرگ، حاصل گامهای کوچک اما مستمر و همدلانه است. اگر هر یک
از ما مسئولیت خود را در قبال محیطزیست جدی بگیریم، میتوانیم دانشگاهی بسازیم که
علاوه بر پیشگامی علمی، در عرصه پایداری و حفاظت از منابع طبیعی نیز نمونه و الهامبخش
باشد.
اینجانب ضمن خوشامدگویی به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران محترم اداره
کل نظارت بر طرح های عمرانی آن وزارت، رؤسا و نمایندگان محترم دانشگاههای کشور، اساتید
و فرهیختگان حوزه محیط زیست و تمامی میهمانان گرامی، امیدوارم این همایش، ادامه حرکتی
هدفمند، برنامهمحور و ماندگار در مسیر تحقق دانشگاه سبز باشد و بتواند الگویی علمی
و عملی در اختیار جامعه قرار دهد.
در پایان، از تلاشهای ارزشمند برگزارکنندگان این رویداد ملی صمیمانه قدردانی نموده
و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.
دکتر یوسف حجت
رییس دانشگاه و رییس چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز








